تعمیر گیربکس اتوماتیک DSG
DSG نوع جدیدی از گیربکس است و به صورت مخفف کلمه (گیربکس دایرکت شیفت) وارد زندگی ما شده است. با هماهنگ کردن تعویض دنده به طور کلی کیفیت رانندگی ما را افزایش می دهد.در ادامه مطلب”تعمیر گیربکس اتوماتیک DSG” همراه تعمیرگاه گیربکس کار ایرانیان باشید.
گیربکس DSG چیست؟
سیستم DSG که به عنوان گیربکس دو کلاچه نیز شناخته می شود، یک سیستم انتقال قدرت است که به عنوان جایگزینی برای گیربکس اتوماتیک سنتی با این ویژگی ارائه می شود. در گذشته انواع گیربکس به دو دسته دستی و اتوماتیک تقسیم می شد، اما در حال حاضر نوع جدیدی از گیربکس وجود دارد که آن را DSG می نامیم. این نوع گیربکس که امکان تعویض دنده را سریعتر از سایر انواع گیربکس دارد، با این ویژگی عملکرد بالاتر و رانندگی ایمن تری را ارائه می دهد.
گیربکس DSG چگونه کار می کند؟
گیربکس های اتوماتیک معمولی مانند خودروهایی که دارای گیربکس دستی هستند، پدال کلاچ ندارند. دلیلش این است که کلاچ ندارد که موتور را به گیربکس وصل کند. خودروهای دارای DSG دارای یک کلاچ کنترل شده الکترونیکی هستند که می تواند به طور خودکار درگیر و جدا شود. برای انتقال نیروی موتور از گیربکس به چرخ های خودرو از کلاچ استفاده می شود. در حالی که این اتفاق می افتد، سیستم الکترونیکی خودرو پیش بینی می کند که شما به دنده بعدی نیاز دارید و از کلاچ دوم برای آماده سازی دنده استفاده می کند. هنگامی که خودرو تصمیم می گیرد زمان تعویض دنده فرا رسیده است، جعبه دنده را ارسال می کند تا کلاچ فعلی را آزاد کند و کلاچ دوم پیش بینی شده دیگر را درگیر کند. بنابراین، تعویض دنده به صورت سیستماتیک و آسان انجام می شود.
مشکلات گیربکس اتوماتیک DSG چیست؟
دو گزینه وجود دارد که می تواند باعث نقص در گیربکس های DSG شود. در صورت بروز نقص در واحد هیدرولیک، خودرو به حرکت خود ادامه می دهد، اما لامپ خرابی روشن می شود. با این حال، ادامه استفاده از آن به این شکل انتخاب درستی نخواهد بود. نقص در یونیت Electronic که یک واحد دیگر است باعث ایجاد لرزش در هنگام تعویض دنده می شود یا دنده اصلاً تعویض نمی شود، وسیله نقلیه شما صدای بلندی ایجاد می کند و سطح لرزش افزایش می یابد. در صورت خرابی واحد الکترونیکی، خودرو را نمی توان به طور کلی ادامه داد. به همین دلیل برای رفتن به سرویس به یک یدک کش خودکار نیاز دارید.
کدام خودروها دارای گیربکس DSG هستند؟
استفاده از این نوع گیربکس در خودروهای گروه فولکس واگن از جمله آئودی، میتسوبیشی، نیسان، پورشه و بی ام و آغاز شده است. با این حال می توان گفت فولکس واگن در بین این برندها اولین است.
مزایای گیربکس DSG
- سریعتر از گیربکس های سنتی حرکت می کند زیرا ساختاری دارد که انتقال دنده را پیش بینی می کند.
- خودروهای دارای گیربکس DSG به طور کلی مصرف سوخت کمتری نسبت به خودروهای با گیربکس معمولی دارند.
- با کاهش زحمت راننده به دلیل ساختار کلاچ، لذت رانندگی را افزایش می دهد.
معایب گیربکس DSG
- ساختار پیچیده گیربکس یک وسیله نقلیه با گیربکس DSG فرآیند تعمیر را پیچیده می کند. به همین دلیل، هزینه تعمیر ممکن است در مقایسه با گیربکس های معمولی بیشتر باشد.
- خودروهای دارای گیربکس DSG، اگرچه تغییر دنده بعدی را پیش بینی می کند، اما نمی تواند با قطعیت بداند. این می تواند باعث تردید در موقعیت های رانندگی غیرقابل پیش بینی شود.
- خودروهای با گیربکس DSG قیمت بالاتری نسبت به خودروهای با گیربکس معمولی دارند.